ارتباط مقدار ویتامین Dو چربی بدن نوزادان باوضعیت سلامت مادر دردوران بارداری

 تحقیقات جدید نشان می دهد اضافه وزن یا چاقی دردوران بارداری با کاهش مقدار ویتامین Dدر مادر  و نوزاد ارتباط دارد. چاقی در دوران بارداری به طور فزاینده ای رایج شده است، علاوه براین، کاهش مقدار ویتامین D، با افزایش وزن نوزادان در بدو تولد همراه است که می تواند آنها را در معرض خطر چاقی دوران کودکی و دیابت نوع 2 قرار دهد.

آیا مقدار ویتامین Dموجود در بدن نوزاد با  وزن مادر در بارداری ارتباط دارد؟

نتایج تحقیقات منتشر شده در PLOS ONEشواهد فراوانی را در مورد این ارتباط ارائه داده است، بالا بودن نمایه ی توده ی بدنی مادر با کاهش مقدار ویتامین Dدر بدن نوزاد ارتباط  دارد. این یک نگرانی محسوب می شود زیرا پایین بودن مقدار ویتامینD  در زمان تولد با کاهش تراکم معدنی استخوان در دراز مدت وافزایش خطر بیماریهای آلرژیک و چاقی مرتبط است.

دکترJosefsonاز بیمارستان کودکان شیکاگو، متخصص غدد و استادیار دانشکده ی پزشکی Feinberyمی گوید: نتایج تحقیقات ما نشان داد که اضافه وزن یا چاقی در بارداری با کاهش مقدار ویتامینD  در مادر و نوزاد ارتباط دارد، با این حال قبل از ارائه ی توصیه هایی در این  زمینه، نیاز به بررسی بیشتر این موضوع و تأثیر مصرف بیشتر ساپلیمنت ویتامین Dبرای مادران دارای اضافه وزن و چاق داریم .

 دکتر Josefsonمی گوید: من به بررسی ریشه ی رشد بیماری دیابت و چاقی در دوران کودکی علاقه مندم،  اگر بتوانیم  ویژگی های مهم  بیماری  را قبل از تولد شناسایی کنیم، می توانیم  مداخلاتی را درطی بارداری  برای جلوگیری از چاقی دوران کودکی ابداع و اجرا کنیم.

تحقیقات قبلی دکتر Josefsonنشان داد که افزایش وزن بیش از مقدار مجاز در طی 3 ماهه ی اول بارداری، یک عامل خطر برای عوارض بارداری است که شامل تولد نوزادانی با وزن بالا می شود.

 دکتر Josefsonو دکتر Brickmanدر یک مطالعه ی بزرگ  بین المللی  دریافتند: افزایش مقدار گلوکز مادر حتی زمانی  که به دیابت کامل مبتلا نیست بر سلامت نوزاد  تأثیر می گذارد و بسیار اهمیت دارد. این موضوع با افزایش وزن نوزاد در زمان تولد  و تجمع مقادیر بیشتری چربی در او ارتباط دارد. این مطالعه  در مرکز کودکان  Lurieو 9 مرکز  دیگر در سراسر دنیا ادامه  دارد. دانشمندان درحال بررسی  تأثیرات افزایش  قندخون مادران در بارداری  بر کودکان  آنها بعد از گذشت 8 تا 12 سال هستند. این مطالعات مشاهداتی، به دانشمندان برای ابداع و انجام مداخلاتی به منظور ایجاد فرصت های بهتر برای سلامت طولانی مدت کودکان کمک می کند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160307150353.htm